کاریابی در لیتوانی

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در لیتوانی
  • ویزای کار لیتوانی
  • مدارک مورد نیاز کار در لیتوانی
  • نرخ بیکاری در لیتوانی
  • مشاغل مورد نیاز 2020 لیتوانی
  • میزان حقوق کار در لیتوانی
  • نحوه کاریابی در لیتوانی
  • مؤسسات کاریابی در لیتوانی
  • بررسی ویزای همراه لیتوانی
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در لیتوانی
  • کاریابی در لیتوانی و سخن پایانی

کاریابی در لیتوانی و مقدمه ای بر آن

کاریابی در لیتوانی و ویزای کار لیتوانی در این مقاله مورد بررسی و تحلیل علمی قرار خواهد گرفت. شرایط کار و زندگی در لیتوانی چگونه است؟ بازار کار و کاریابی در لیتوانی به چه شکل است؟ اقامت کاری در لیتوانی امکان پذیر است؟ کارت اقامت لیتوانی در بین خارجی ها بسیار محبوب است. زیرا هزینه های زندگی در لیتوانی پایین است و اجازه بازدید از سایر کشورهای اتحادیه اروپا را بدون نیاز به هیچ گونه ویزای اضافی به مهاجران می دهد. محبوب ترین راه برای اخذ اقامت کاری لیتوانی از طریق ثبت شرکت و تبدیل شدن به سهامدار و یا مدیر شرکت است. دراین مقاله تمام شرایط کاریابی در لیتوانی و نکات مربوط به آن گنجانده شده تا راهنمای خوبی برای شما عزیزان باشد. همچنین مشاوران ما، آمادگی پاسخ گویی به تمامی سؤالات شما را در خصوص کاریابی در لیتوانی را دارند. برای استفاده از خدمات این مجموعه و اخذ مشاوره رایگان کافی است با کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور ؛ تماس بگیرید.

شرایط عمومی کار در لیتوانی:

لیتوانی در شرقی ترین قسمت اروپای مرکزی یا در قسمت غربی اروپای شرقی قرار دارد و عضو پیمان اتحادیه اروپا و ناتو مرکز جغرافیایی اروپا است. پایتخت این کشور شهر زیبای ویلنیوس می باشد. لیتوانی از شمال با لتونی، از شرق و جنوب با بلاروس، از جنوب غربی با لهستان و استان جدا شده کالینینگراد و از غرب با دریای بالتیک همسایگی دارد. واحد پول این کشور یورو بوده و زبان رسمی آن لیتوانیایی است. در شهرهای بزرگتر به زبان های انگلیسی، روسی، لهستانی، بلاروسی، اوکراینی و سایر زبان ها صحبت می شود. لیتوانی بزرگترین کشور از بین سه کشور بالتیک است که جمعیت تخمینی آن بیش از 3.5 میلیون نفر است. همچنین مساحت این کشور 65،200 کیلومتر مربع می باشد. لیتوانی آخرین کشور بت پرست در اروپا بود که دین کاتولیک رومی را در اواخر قرن 14 پذیرفت. حدود چهار پنجم جمعیت این کشور کاتولیک رومی هستند. گروه های کوچکتری از لوترهای انجیلی و سایر پروتستان ها و همچنین افراد با ادیان دیگر نیز در این کشور وجود دارند. کسانی که قصد مهاجرت به لیتوانی را دارند می توانند از فرهنگی غنی، معماری زیبا، موقعیت جغرافیایی و فرصت های شغلی فراوان این کشور استفاده کنند.

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد کشور لیتوانی

ویزای کار در لیتوانی:

پس از اینکه کاریابی در لیتوانی را انجام دادید می توانید برای اخذ ویزای کار این کشور اقدام کنید. از زمانی که لیتوانی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد، تمام افرادی که از کشورهای اتحادیه اروپا / EEA می آیند و همچنین اعضای خانواده آنها نیازی به دریافت مجوز کار ندارند. این قانون در مورد ساکنان سوئیس و خانواده های آنها نیز اعمال می شود. آنها در مورد شرایط کار، حقوق، بیمه اجتماعی و همچنین آموزش حرفه ای از حقوق مشابه شهروندان لیتوانیایی برخوردار هستند. نحوه کاریابی برای اتباع خارج از اتحادیه اروپا، در این کشور این گونه است که کارفرما باید برای متقاضی دعوت نامه ی شغلی ارسال کند و قبل از ارسال دعوت نامه حتما باید چک کند که سمت شغلی مورد نظر طی 14 روز اخیر خالی بوده و درخواستی از داخل کشور برای آن وجود نداشته است. علاوه براین متقاضی باید قبل از ورود به لیتوانی اجازه کار خود را دریافت کند.

 برای این اجازه باید صلاحیت حرفه ای متقاضی با نیاز های بازار کار لیتوانی تطابق داشته باشد. این اجازه کار برای مدت زمان حداکثر دو سال صادر می شود. اگر قصد دارید برای کار فصلی بروید، اجازه کار شما تا 6 ماه اعتبار دارد و شخصی که این مجوز را دریافت می کند می تواند برای ویزای شینگن اقدام کند. هنگامی که فرد خارجی اجازه کار را دریافت کرد، می تواند درخواست ویزا یا اجازه اقامت دهد. که نوع آن به شغل و صلاحیت وی بستگی دارد، به عنوان مثال: معمولاً کارگرانی که مجوز کار دریافت می کنند، برای ویزای ملی (نوع D) درخواست می دهند، که به شخص اجازه می دهد یک سال در این کشور بماند. همچنین برای مشاغلی که در لیتوانی کمیاب هستند یا کارمندانی که بیش از 1.5 برابر دستمزد متوسط لیتوانی حقوق دریافت می کنند مجوز اقامت صادر می شود.

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

فایل صوتی توضیحات استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار لیتوانی:

همانطور که گفته شد قبل از ورودتان به لیتوانی باید برای اخذ مجوز کار و ویزای آن درخواست دهید. درخواست یک فرد خارجی برای صدور مجوز کار در جمهوری لیتوانی، باید ظرف دو ماه پس از دریافت آن در بورس کار لیتوانی بررسی شود. به طور معمول، روند صدور مجوز کار در لیتوانی و پردازش آن بین 7 تا 30 روز کاری طول می کشد. پس از اخذ مجوز کار، کارفرما باید ماهانه هزینه تأمین اجتماعی و درآمد را به کارمند پرداخت کند. میزان مالیات شخص به مقدار حقوق او بستگی دارد. قبل از انتقال به لیتوانی باید مطمئن شوید که گذرنامه شما معتبر است و مدرک تحصیلی و سایر منابع را به زبان لیتوانیایی ترجمه کرده باشید. مدارکی را که برای دریافت مجوز نیاز دارید شامل موارد زیر هستند:

  • کپی گذرنامه
  • تاریخ برنامه ریزی شده برای سفر
  • رزومه (گواهینامه ها و مدارک تحصیلی)
  • ویزاهای قبلی (در صورت موجود بودن)
  • کپی اجازه اقامت موقت یا دائم (در صورت موجود بودن)
  • فرم درخواست

همچنین پس از ورود به لیتوانی، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • گذرنامه یا شناسنامه معتبر
  • رزومه یا CV شما (به انگلیسی و / یا لیتوانیایی توصیه می شود)
  • کپی مدارک و گواهینامه های تحصیلی شما همراه با ترجمه به لیتوانیایی
  • کارت بیمه سلامت اروپا
  • یک کپی از سند ازدواج شما با ترجمه به لیتوانیایی

نرخ بیکاری در لیتوانی:

اطلاع داشتن نسبت به نرخ بیکاری، دید شما را نسبت به چگونگی بازار کار لیتوانی و درصد افراد بیکار در این کشور باز می کند. زیرا اگر می خواهید از طریق کار، کارت اقامت لیتوانی را دریافت کنید این نرخ شاخص مهمی برای قطعی کردن یا نکردن تصمیم شما است. نرخ بیکاری در لیتوانی از سال 1995 تا سال 2020 به طور متوسط ​​8.53 درصد بوده است. در ژوئیه 2010 به بالاترین رقم خود یعنی 15.30 درصد و در ژوئن 2007 به کمترین مقدار خود یعنی 2.70 درصد رسیده است. نرخ بیکاری در لیتوانی در جولای 2020 به مقدار 12.80 درصد بوده و در ماه آگوست به میزان 13.70 درصد رسید و افزایش یافت. همانطور که گفته شد و طبق داده های نمودار زیر می توان برداشت کرد که نرخ بیکاری در این کشور تقریبا زیاد است. علاوه بر این با مقایسه نرخ بیکاری سایر کشور ها با لیتوانی، می توان انتخاب خود را تغییر داد و به کشور هایی که نرخ بیکاری پایین تری دارند و شرایط کاری در آن ها خوب است، مهاجرت کرد.

مشاغل مورد نیاز 2021 لیتوانی:

هنگامی که فرایند کاریابی در لیتوانی را انجام می دهید، آشنایی با لیست مشاغل مورد نیاز این کشور برای مهاجران، می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. از این طریق شما می توانید بررسی کنید که شغل مد نظر شما در لیست کمبود مشاغل این کشور وجود دارد یا خیر. اگر وجود دارد میزان تقاضا برای آن چقدر است. به طور کلی این مشاغل در نهایی شدن تصمیم شما برای کار در لیتوانی نقش بسیار زیادی دارند. با توجه به داده های ارائه شده توسط خدمات استخدام لیتوانیایی، بیشترین تقاضا برای کار در لیتوانی در زمینه مشاغل تخصصی، کارگران ماهر، کارگران بخش خدمات و کارگران غیر ماهر می باشند که در جداول زیر شرح داده شده اند. با توجه به این مشاغل می توان دریافت که کشور لیتوانی به اکثر حرفه ها نیاز دارد و کمتر پیش می آید که شما شغل دلخواهتان را در این کشور پیدا نکنید.

مشاغل مورد نیاز 2020 لیتوانی
مشاغل مورد نیاز برای متخصصان
متخصصان تبلیغات و بازاریابی توسعه دهندگان برنامه ها
مدیران و دبیران اجرایی نمایندگان فروش
حسابداران مدیران ساخت و ساز
پزشکان متخصصان پرستاری
معلمان
مشاغل مورد نیاز برای کارگران ماهر و بخش خدمات
رانندگان کامیون سنگین نقاشان و کارگران مشاغل مرتبط
جوشکار آشپز
برقکار توسعه دهندگان برنامه ها
لوله کش راننده اتومبیل، تاکسی و وانت
مشاغل مورد نیاز کارگران غیر ماهر
مددکار برای دفاتر کارگران مزرعه گاو و دام مختلط
نیروی خدماتی برای هتل ها بسته بندی کننده (با دست)
خدمتکار دفاتر کارگران ساختمانی مهندسی کم مهارت
کارگران آشپزخانه کارگران تولیدی
کارگران غیر ماهر جنگلداری

میزان حقوق برای کار در لیتوانی:

همانطور که اشاره شد امروزه بازار کار لیتوانی به شدت به تعدادی متخصص احتیاج دارد. استخدام در لیتوانی نیاز به قرارداد رسمی کار دارد. در هر قرارداد کاری، طرفین باید در مورد شرایط پاداش کار (سیستم پاداش برای کار، میزان دستمزد، روش پرداخت و غیره) توافق کنند. سایر شرایط قرارداد کار ممکن است با توافق نامه طرفین برقرار شود. در لیتوانی، زمان کار نمی تواند بیش از 40 ساعت در هفته باشد و ساعات کار نباید بیش از 8 ساعت در روز باشد. علاوه بر این حداکثر تعداد ساعات کار در طول هفت روز، با احتساب اضافه کار، نباید بیش از 48 ساعت باشد. یک هفته کاری در صورتی که پنج روز باشد استاندارد است، که گاهی ممکن است به یک هفته کاری شش روزه تبدیل شود. حقوق لیتوانیایی ها به طور کلی کمتر از حقوق کارگران سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و مالیات بر درآمد بالایی دارند. شاغلان در لیتوانی معمولا سالیانه 23،462 یورو درآمد کسب می کنند. در جدول زیر به صورت سالانه حقوق برخی مشاغل در لیتوانی را نشان داده ایم.

عنوان شغلی متوسط درآمد
توسعه دهنده نرم افزار 34،983 یورو
مدیر IT 64،14 یورو
مدیر پروژه 12،859 یورو
خلبان 48،931 یورو
پزشک 12،821 یورو
داروساز 5،116 یورو
استاد دانشگاه 18،895 یورو
رئیس دانشگاه 29،371 یورو
رئیس دفتر جهانگردی 43،493 یورو

نحوه کاریابی در لیتوانی:

برای کاریابی در لیتوانی راه های زیادی پیش روی شما است. یک شهروند خارجی در صورتی حق درخواست کار را دارد که پس از اینکه کارفرما در بورس کارگری جایگاه شغلی خالی خود را ثبت کرد، برای آن شغل هیچ شهروند لیتوانیایی واجد شرایطی نباشد. بنابراین پس از طی این مراحل شهروند خارجی می تواند درخواست خود را ثبت کند. روش کلی کاریابی در لیتوانی جستجو در وب سایت های کاریابی مختلف است که به طور منظم جای خالی شغل را بارگذاری می کنند.در لیتوانی 46 مرکز کاریابی محلی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها در مورد فرصت های شغلی، فرصت های تحصیل، بازار کار لیتوانی و قوانین مربوط به آن و همچنین شرایط زندگی و کار در این کشور اطلاعات مفیدی راکسب کنید. در لیست زیر وب سایت هایی هستند که می توانید برخی از پیشنهادات شغلی را در آن هاپیدا کنید:

  • workinlvaniaia.lt
  • cvmarket.lt
  • cvonline.lt

مؤسسات کاریابی در لیتوانی:

یکی از روش های کاریابی در لیتوانی از طریق آژانس های کاریابی است. در یک آژانس استخدام، شرکت ها به آژانس پول می دهند تا برای آن ها به جستجوی کارمند بپردازند. متقاضیان کار می توانند از طریق آژانس استخدام برای مشاغل خاص درخواست دهند. آژانس با متقاضیان کار مصاحبه کرده و آنها را در موقعیت های مناسب قرار می دهد. برخی از متقاضیان کار نمی خواهند از آژانس های استخدام استفاده کنند زیرا فکر می کنند این آژانس ها فقط مشاغل کوتاه مدت را ارائه می دهند. برخی دیگر فکر می کنند آژانس ها هرگز مزایایی برای کارگران فراهم نمی کنند در حالی که این گونه نیست و خیلی از آژانس ها خدمات خوبی را به متقاضیان ارائه می دهند. یک متقاضی کار می تواند با استفاده از یک آژانس استخدام طیف گسترده ای از مشاغل، از جمله مشاغل دائمی را در زمینه های مختلفی پیدا کند. این آژانس ها از کارگران سطح ابتدایی تا مدیرعامل ها را استخدام می کنند. در زیر لیستی از این آژانس ها را قرار دادیم:

موسسات کاریابی در  لیتوانی
LTUrecruit
Alliance for Recruitment
Advantus
Kroneksas UAB
Alliance for Recruitment
UAB Qbis

بررسی ویزای همراه در لیتوانی:

متقاضیانی که اجازه اقامت در لیتوانی را دریافت کرده اند می توانند اعضای خانواده خود را برای زندگی در لیتوانی گرد هم آورند. این بدان معناست که اگر به فردی اجازه اقامت داده شود، می تواند همسر خود و همه بچه های زیر 18 سالش را برای زندگی در این کشور با خود همراه کند. اعضای خانواده برای اقامت نیازی به پرداخت مالیات اضافی یا استخدام در شرکت یا مالکیت سهام در شرکت ها را ندارند. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا با توجه به مدارکی که سفارت لیتوانی در کشور شما تعیین کرده متفاوت است. به عبارتی این مدارک برای کشور های مختلف تفاوت دارد. بنابراین قبل از اقدام به اخذ ویزا لیستی از مدارک مورد نظر را تهیه کنید. برخی از این مدارک جهت ثبت درخواست شامل موارد زیر است:

  • سند اقامت
  • گواهی مربوط به (عدم وجود) سابقه کیفری
  • سندی در مورد بیمه درمانی
  • گواهی ازدواج

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در لیتوانی:

خیلی از مهاجران می خواهند که پس از مدتی کار، کارت اقامت لیتوانی را به صورت دائم بدست بیاورند. همانطور که گفتیم در ابتدای ورود مهاجر به این کشور اقامت کاری لیتوانی به مدت یک سال به او داده می شود که قابل تمدید است. برای این تمدید بسته به شرایط، شما می توانید اقامت خود را دو سال تا سه سال دیگر تمدید کنید. برای اخذ اقامت کاری لیتوانی به طور دائم باید پنج سال با اجازه اقامت موقت در لیتوانی زندگی کنید، پس از این مدت حق دارید درخواست اقامت دائم دهید. یا شما می توانید اجازه اقامت موقت خود را به همان اندازه که نیاز دارید 5، 10، 15 یا 20 سال تمدید کنید، اما اگر می خواهید اجازه اقامت دائم بگیرید باید برای قبولی در آزمون زبان لیتوانیایی امتحان دهید. لازم به ذکر است اگر ساکنان اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته در لیتوانی زندگی کرده باشند یا منبع درآمد دائمی در این کشور داشته باشند، اجازه اقامت دائم را دریافت می کنند. پس از ده سال زندگی در لیتوانی، ممکن است فرد خارجی در جمهوری لیتوانی درخواست تابعیت کند. برای تابعیت نیاز به یک دوره اقامت، امتحان زبان لیتوانیایی و آشنایی با قانون اساسی این کشور است. توجه داشته باشید که کشور لیتوانی تابعیت مضاعف را در موارد استثنا قبول دارد.

کاریابی در لیتوانی و سخن پایانی:

کاریابی در لیتوانی و ویزای کار لیتوانی در این نوشتار بررسی شد. در این مقاله به شرایط کار در لیتوانی، مدارک مورد نیاز ویزا لیتوانی، نرخ بیکاری، مشاغل مورد نیاز و نحوه کاریابی در لیتوانی پرداختیم. سعی کردیم مسائل مهمی مانند کاریابی در لیتوانی و مهاجرت به لیتوانی را طوری بیان کنیم که کامل باشد و در این خصوص برای شما شبه ای باقی نماند. همانطور که ذکر کردیم روش کاریابی در لیتوانی به صورت Job offer می باشد و این کشور نرخ بیکاری نسبتاً بالایی دارد. از طرف دیگر مشاغلی که در لیتوانی با کمبود مواجه شده اند زیاد است و برای اکثر مهاجران با هر تخصصی درخواست نیرو دارند. بنابراین به دست آوردن مشاغل در این کشور با سختی هایی همراه است. در نتیجه مجموعه حقوقی ملک پور به شما پیشنهاد می کند از سایر مقاله های این سایت از جمله کار در آلمان و اتریش استفاده کرده و در مورد کاریابی کشورهایی با شرایط آسان تر بیشتر تحقیق کنید. در صورتی که سؤال یا ابهامی راجع به کاریابی در لیتوانی دارید می توانید در پایان مقاله در قسمت ثبت دیدگاه سوال خود را بیان کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. در هر دو صورت همکاران ما در کمترین زمان ممکن شما را راهنمایی می کنند. علاوه براین می توانید با امتیاز دهی ستاره ای میزان رضایت خود را از این مقاله بیان کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کاریابی در لیتوانی

شرایط کار و زندگی در لیتوانی چگونه است؟

برای کار در این کشور باید از طرف کارفرما دعوت نامه شغلی دریافت کنید تا بتوانید در آن مشغول به کار شوید.

✅ بازار کار لیتوانی به چه شکل است؟

لیتوانی نرخ بیکاری نسبتاً بالایی دارد بنابراین ممکن است پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب برای افراد خارجی کاری سخت باشد.

 اقامت کاری در لیتوانی امکان پذیر است؟

مهاجرت از طریق کار و گرفتن اقامت لیتوانی از این راه امکان پذیر است. کافی است 5 سال در این کشور اقامت موقت داشته باشید تا بتوانید برای اقامت دائم لیتوانی درخواست دهید.

✅مراحل اخذ ویزای کار لیتوانی چیست؟

برای ثبت درخواست ویزای کار لیتوانی ابتدا باید کاریابی کنید و پس از اینکه پیشنهاد شغلی دریافت کردید برای اخذ مجوز کار و اقامت این کشور اقدام کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *