کار در بلژیک

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در بلژیک
  • ویزای کار بلژیک
  • مدارک مورد نیاز کار در بلژیک
  • نرخ بیکاری در بلژیک
  • لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک 2021
  • میزان حقوق کار در بلژیک
  • نحوه کاریابی در بلژیک
  • مؤسسات کاریابی در بلژیک
  • بررسی ویزای همراه بلژیک
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در بلژیک
  • کار در بلژیک و سخن پایانی
✅ کار در بلژیک ✅چگونگی طی مراحل اخذ ویزای کاری بلژیک توسط کارشناسان موسسه حقوقی ملک پور در این مقاله مورد بررسی و تحلیل علمی قرار خواهد گرفت.

کار در بلژیک و مقدمه ای بر آن

کار در بلژیک ، اخذ اقامت بلژیک، چگونگی مهاجرت به بلژیک از طریق کار و طی مراحل اخذ ویزای کاری بلژیک در این مقاله مورد بررسی و تحلیل علمی قرار خواهد گرفت. آیا بلژیک موقعیت کاری خوبی برای مهاجران دارد؟ اخذ اقامت بلژیک از طریق کار چه مراحلی دارد؟ شرایط اخذ ویزای کار در بلژیک چگونه است؟ بلژیک پایتخت غیر رسمی اروپا است و سابقه طولانی در میزبانی نهادهای اتحادیه اروپا در محله اروپایی خود دارد. بسیاری از خارجی ها برای کار یا تحصیل از ایالات متحده آمریکا، انگلیس، هند و سایر کشورها به بلژیک می روند. اگر تصمیم به مهاجرت دارید و گزینه انتخابی شما بلژیک است، در این نوشتار  به بررسی هر چه کامل تر شرایط کار در بلژیک و نحوه اخذ اقامت بلژیک از طریق کار و مهاجرت به بلژیک از طریق کار  پرداخته شده است. امید است این مقاله که توسط متخصصین مجرب مؤسسه حقوقی ملک پور به نگارش در آمده، تمامی سؤالات و ابهامات ذهنی شما را برطرف نماید و اطلاعات کاملی در باب اقامت کاری بلژیک خدمت شما دوستان ارجمند ارائه دهد. در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی راجع به کار در بلژیک با کارشناسان مؤسسه حقوقی ملک پور ؛ تماس حاصل فرموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید.

شرایط عمومی کار در بلژیک:

بلژیک در غرب اروپا قرار دارد این کشور عضو پیمان شینگن و اتحادیه اروپا است و با سیستم مشروطه سلطنتی اداره می شود، وسعت این کشور ۳۰،۵۰۷ کیلومتر مربع و جمعیت آن بیشتر از 11 میلیون نفر است، جمعیت بلژیک معادل 0.15٪ از کل جمعیت جهان می باشد. این کشور یکی از مهم ترین کشورهای اروپایی است و پایتخت آن بروکسل است. بلژیک در شمال با هلند در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مجاور است. بلژیک کشوری سه زبانه است و مردم آن به زبان های هلندی و فرانسوی و آلمانی صحبت می کنند. این کشور نسبت به سایر کشور های اروپایی، در سال های اخیر بیشترین رشد جمعیت را داشته است. واحد پول بلژیک یورو است، که علامت اختصاری آن  و با کد الفبایی EUR شناخته می شود. بلژیک کشور مهاجرت پذیری است و سالانه برای کار و تحصیل مورد استقبال شمار زیادی از مهاجران قرار می گیرد. بلژیک با سابقه بین المللی طولانی در قلب اروپا واقع شده است و مدتهاست به عنوان یکی از امن ترین مکان های کره زمین با استاندارد زندگی بالا شناخته می شود. این کشور با بسیاری از صفات بین المللی، چیزهای زیادی را برای ارائه به مهاجران برای مهاجرت به بلژیک از طریق کار یا تحصیل دارد. بسیاری از افراد راحت ترین راه مهاجرت به بلژیک را روش کاری می دانند اما از شرایط کار در این کشور آگاه نیستند. در این مقاله در خصوص نحوه به دست آوردن ویزای کار ایرانیان بلژیک بیشتر توضیح خواهیم داد.

شرایط عمومی بلژیک

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد کشور بلژیک

ویزای کار در بلژیک:

بلژیک دارای فرصت های شغلی بسیاری در صنعت خدمات و فن آوری پیشرفته است. اگر به فکر کار در بلژیک هستید و تا کنون در این کشور کار نکرده اید، باید برای گرفتن ویزا درخواست اجازه کار دهید. کار در این کشور به صورت job offer می باشد. یعنی کارفرما باید برای شما دعوت نامه شغلی ارسال کند. کسانی که عضو اتحادیه اروپا یا شهروند سوئیس هستند به اجازه کار نیازی ندارند، در صورتی که تابعیت یک کشور غیر اتحادیه اروپا را داشته باشید، باید درخواست مجوز کار کنید. گرفتن مجوز کار برای کارگران خارجی منوط به قوانین سختگیرانه ای است که نشان می دهد شرایط مهاجرت به بلژیک و اقامت در بلژیک از روش کاری چندان راحت نمی باشد. که باید اجازه اقامت و اجازه کار داشته باشند. در حال حاضر می توان برای هر دو این مجوز ها یک درخواست واحد ایجاد کرد. برای آشنایی شما همراهان گرامی انواع مختلف مجوزهای کار را بررسی می کنیم:

انواع ویزا بلژیک
اجازه کار A با استفاده از این اجازه کار می توانید برای هر کارفرمایی تا مدت نامحدودی، در هر شغلی کار کنید. این مجوز فقط برای کسانی قابل دریافت است که قبلاً چندین سال در بلژیک با مجوز کار B کار کرده اند.
اجازه کار B این مجوز یک پروانه کار استاندارد است که به اکثر خارجی ها داده می شود. با این حال، با این مجوز، شما می توانید تنها برای یک کارفرما کار کنید. اعتبار این ویزا 12 ماه است که می تواند تمدید شود. متقاضیان بدون این ویزا نمی تواند وارد کشور شود.
کارت آبی اروپا این کارت به کارکنانی که مهارت بالایی دارند اجازه می دهد برای مدت سه ماه در بلژیک کار کنند.
کارت حرفه ای اگر می خواهید از طریق خود اشتغالی در بلژیک بمانید و کار کنید، باید کارت حرفه ای دریافت کنید. از طریق این کارت می توانید 1 تا 5 سال در این کشور مشغول به کار شوید.

فایل تصویری توضیحات استاد ملک پور در خصوص کار و کاریابی در خارج از کشور

فایل صوتی این ویدئو

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار بلژیک:

برای اخذ ویزای کار بلژیک، شما باید مدارکی را به سفارت/ کنسولگری ارائه دهید که ثابت کند شما شرایط ویزای بلژیک را بر اساس وضعیت شغلی خود برآورده می کنید و بسته به نوع ویزای شما مدارک می توانند متفاوت باشند. برای بررسی ویزای بلژیک در شرایط عادی به 15 روز زمان نیاز است. در برخی موارد، به دلیل حجم بالای درخواست ویزا در سفارت یا حساسیت پرونده متقاضی، مراحل کار حداکثر تا30 روز طول می کشد. هزینه ویزای کوتاه مدت بلژیک برای بزرگسالان 80 یورو می باشد. هنگام درخواست ویزای کوتاه مدت بلژیک، باید مدارک زیر را به سفارت این کشور ارسال کنید. همچنین ممکن است مدارک پشتیبان دیگری مانند نامه دعوت از میزبان بلژیکی، اثبات اقامت یا بلیط رفت و برگشت از شما خواسته شود.

  • گذرنامه (دارندگان گذرنامه انگلیسی از معیارهای اعتبار گذرنامه و تاریخ صدور معاف هستند)
  • فرم درخواست ویزای بلژیک (به طور کامل تکمیل، چاپ و امضا شده باشد)
  • دو عکس یکسان (عکس ها باید در سه ماه اخیر و طبق مشخصات ویزای بلژیک گرفته شوند.)
  • نامه کتبی که در آن دلیل سفر به بلژیک را توضیح داده باشید.
  • مجوز کار
  • اثبات تمکن مالی کافی برای مدت اقامت در بلژیک
  • گواهی سوء پیشینه
  • اثبات وضعیت مدنی، این می تواند سند ازدواج شناسنامه فرزندان، گواهی فوت همسر و غیره باشد.
  • بیمه درمانی

نرخ بیکاری در بلژیک:

یکی از شاخص هایی که عملکرد اقتصادی یک کشور را اندازه ‌گیری می کند، نرخ بیکاری است. آگاهی نسبت به این نرخ، تأثیر زیادی بر تصمیم مهاجرانی که می خواهند از طریق کار، کشور مقصد خود را انتخاب کنند، دارد. نرخ بیکاری در بلژیک از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۲۰ به طور متوسط ۸.۱۷ درصد بوده‌است، که در اکتبر سال ۱۹۸۳ به اوج خود رسیده و در فوریه سال ۲۰۲۰ به میزان ۵ درصد کاهش‌یافته است. در ماه ژوئیه این نرخ 5،50 درصد بوده که نسبت به ماه قبل ثابت مانده است. طبق پیش بینی تحلیلگران، انتظار می‌رود نرخ بیکاری در بلژیک تا پایان این ماه به ۶.۹۰ درصد برسد و در بازه طولانی مدت، در نرخ ۷.۰0 درصد ثابت بماند. همچنین مطابق با این مدل، پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری این کشور در سال 2021 حدود ۶.۵۰ درصد و در سال ۲۰۲۲ حدود۶.۲۰ درصد باشد. نمودار زیر نرخ بیکاری این کشور را در یک سال اخیر نمایش می دهد.

نرخ بیکاری بلژیک 2021 کاریابی در بلژیک

لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک 2021:

در بلژیک ساعات قانونی برای کار در طول هفته، 38 ساعت است. برخی از شرکت ها مطابق شرایطی که دارند ممکن است زمان کار خود را تغییر دهند. همانطور که گفته شد بلژیک کشوری با سه زبان رسمی است، بنابراین اگر با این زبان ها آشنایی خوبی داشته باشید، بهترین شانس را برای پیدا کردن شغل در بلژیک خواهید داشت. در بلژیک بیشتر مشاغل در بخش خدمات، بانکداری، رسانه‌ها و گردشگری هستند. اکثر مشاغل در بروکسل برای کارگران ماهر، در بخش‌های خدماتی وجود دارد. کشور بلژیک به خصوص در زمینه فناوری اطلاعات و مهندسی، در حال اشتغال زایی است. تعدادی از مشاغل مورد نیاز بلژیک در جدول زیر آورده شده است:

مشاغل مورد نیاز بلژیک
تحلیل گر کسب و کار مشاور بیمه
حسابدار دستیار پزشک
معمار پرستار
نویسنده داروساز
اپراتور اتاق کنترل دستیار آزمایشگاه
متخصص برق عکاس
مدیر لینوکس فیلم بردار
طراح وب مربی ورزشی
توسعه دهنده نرم افزار معلم
مشاور مالی

میزان حقوق برای کار در بلژیک:

حقوق ماهانه در بلژیک طبق ساز و کار خاصی تنظیم شده و متناسب با نرخ تورم سال گذشته، افزایش پیدا کرده است. فردی که در بلژیک کار می‌کند به طور معمول در حدود ۷،۳۲۰ یورو در ماه درآمد دارد. حداقل حقوق در این کشور ۲،۵۷۰ یورو و حداکثر آن ۱۷،۴۰۰ یورو است. لازم به ذکر است که بلژیک نسبت به سایر کشور های اروپا بالاترین نرخ مالیاتی را دارد و بسته به درآمد افراد از 25% تا 50% متغیر است. 20 شغل پر درآمد و بدون نیاز به مدرک دانشگاهی در بلژیک در جدول ذیل ذکر شده است:

عنوان شغلی میزان درآمد
قاضی حقوق اداری 17،000 یورو
وکیل مشاور 7،780 یورو
وکیل 12،100 یورو
خلبان 10،800 یورو
مدیر توسعه تجارت 9،430 یورو
مدیر بازاریابی دیجیتال 8،470 یورو
برنامه نویس 6،180 یورو
توسعه دهنده وب 5،510 یورو
متخصص تجارت الکترونیکی 7،410 یورو
طراح مد 8،460 یورو
مدیر رستوران 7،550 یورو
مترجم 5،440 یورو
عکاس 4،950 یورو
مربی یوگا 5،620 یورو
کنترل کننده ترافیک هوایی 6،650 یورو
مدیر هنری 6،420 یورو
نماینده املاک 5،820 یورو
فروشنده خودرو 4،910 یورو
مربی تناسب اندام 4،670 یورو
مدیر خدمات مشتری 8،250 یورو

نحوه کاریابی در بلژیک:

روند درخواست کار در بلژیک به طور کلی مشابه سایر مناطق غرب اروپا است. شما درخواست خود را تهیه کرده و در صورت انتخاب شدن، به مصاحبه (روند مصاحبه ممکن است شامل آزمایش و احتمالاً مصاحبه بعدی باشد) دعوت خواهید شد. متقاضیانی که به مرحله مصاحبه می رسند به طور رسمی از موفقیت یا عدم موفقیت خود مطلع می شوند. بسیاری از خارجیان به راحتی در بلژیک کار پیدا می‌کنند. شانس پیدا کردن شغل در شهرهای اصلی بلژیک، به ویژه در بروکسل افزایش‌یافته است. پیدا کردن کار در بلژیک از طریق وب سایت ‌های کار بلژیکی، آژانس‌های استخدام و بازارهای کار محلی امکان پذیر است. بلژیک و به ویژه بروکسل امکان برقراری ارتباط با بسیاری از شرکت های بین المللی و مهاجران را دارند، در نتیجه بسیاری از موقعیت های کاری را از این طریق و بدون نیاز به تبلیغات پر می کند.

همچنین شما می توانید آگهی های استخدام را در چاپ آخر هفته روزنامه های اصلی کشور پیدا کنید. این روزنامه ها همچنین دارای صفحات اختصاصی برای مشاغل آنلاین هستند از جمله: Le Soir،Politico  وGrenzecho .

مؤسسات کاریابی در بلژیک:

ایده ایجاد آژانس های کاریابی عمومی، به عنوان راهی برای مبارزه با بیکاری در اوایل قرن بیستم در کشورهای پیشرفته پذیرفته شد. بسیاری از آژانس های موقت در رابطه با یک حرفه یا در زمینه خاص تجاری مانند: حسابداری، مراقبت های بهداشتی، فنی یا دبیرخانه و.. مشغول به کار هستند. این مشاغل می توانند موقت یا دائم و پاره وقت یا تمام وقت باشند. آژانس های کاریابی یا همان مؤسسات یکی از بهترین گزینه ها برای کاریابی می باشند. زیرا متقاضیانی که می خواهند از طریق کار به بلژیک سفر کنند، از طریق اینترنت دسترسی راحتی به این آژانس ها پیدا می کنند و می توانند با کارفرمایان ارتباط بگیرند. زمانی که کارجویان با استفاده از این روش کاریابی کردند می توانند برای ویزا درخواست دهند و بقیه مراحل خود را دنبال کنند. برای دسترسی آسان شما همراهان گرامی لیستی از آژانس های کاریابی را در این قسمت ذکر کرده ایم:

  • ماچلن (Machelen)
  • فریمرز (Frameries)
  • نامور (Namur)
  • ویلوورد (Vilvoorde)
  • iStorm Agency (استخدام در حوزه فناوری اطلاعات)
  • بروکسل (Brussels)
  • آنتورپ ( Antwerp)

بررسی ویزای همراه در بلژیک:

اگر می خواهید برای مدت زمانی بیش تر از سه ماه به شریک زندگی یا اقوام خود در بلژیک ملحق شوید، باید برای ویزای پیوستن به خانواده (ویزای دسته D همراه) با اجازه اقامت موقت اقدام کنید. ویزا می تواند برای دوره های حداکثر پنج ساله صادر شود. اگرچه امکان تمدید آن وجود دارد. شما باید این درخواست را در سفارت بلژیک در کشور خود انجام دهید. روند دقیق گرفتن ویزا و شرایط مورد نیاز آن بستگی به کشور مبدأ شما دارد، همچنین هزینه ویزا 180 یورو است. به طور کلی، برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا یا سوئیس، می توان برای همراهی همسر، فرزندان زیر 18 سال و والدین ویزای طولانی مدت را دریافت کرد. برای اخذ این ویزا به شرایط خاصی از جمله: اثبات نسبت خانوادگی از طریق مدارک، اثبات وجود اقامتگاه مناسب در بلژیک، بودجه کافی برای تأمین هزینه های زندگی و بیمه درمانی خانواده، نیاز است.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در بلژیک:

همانطور که گفته شد برای ویزای کار طولانی مدت در بلژیک ابتدا باید کار پیدا کنید. کارفرمایان بلژیکی از طرف شما درخواست اجازه کار می کنند. ویزای بلند مدت بلژیک برای اهداف کاری به عنوان ویزای کاری رده A شناخته می شود، که به دارنده آن اجازه می دهد برای هر کارفرما به طور نامحدود کار کند. اگر پنج سال در بلژیک کار و زندگی کرده اید، می توانید اقامت دائم بلژیک را دریافت کنید. در صورت داشتن یک سری شرایط خاص، برخی از مهاجران همچنین می توانند برای تابعیت بلژیک درخواست دهند. اگر کارت آبی را از کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا دارید و مدت مشخصی در جاهای دیگر اتحادیه اروپا زندگی کرده اید، این مدت زمان می تواند برای محاسبه پنج ساله اقامت شما حساب شود. شما باید مدارک زیر را به هنگام درخواست ویزای اقامت طولانی ‌مدت بلژیک ارسال کنید:

  • فرم درخواست ویزای تکمیل‌شده
  • عکس‌
  • گذرنامه
  • نسخه‌ ای از هر ویزای قبلی، در صورت امکان
  • گواهی پزشکی
کار در بلژیک و سخن پایانی:

کار در بلژیک و چگونگی اخذ اقامت بلژیک در این نوشتار بررسی شد. با بررسی مواردی از قبیل شرایط عمومی کار در در بلژیک، مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزا، نرخ بیکاری، مشاغل مورد نیاز و ذکر آژانس های کاریابی سعی شد پیرامون مسائل مهم راجع به کار در بلژیک و شرایط کاری در آن، مطالبی را به نگارش درآوریم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد. همانطور که گفته شد بلژیک نرخ بیکاری رو به افزایشی دارد و از شرایط تابعیتی، اقامتی راحتی برخوردار است، ولی برای اخذ ویزای کار در بلژیک به دعوت نامه از طرف کارفرما نیاز است که این موضوع شرایط گرفتن ویزای کاری را سخت کرده است. بنابراین ما به شما پیشنهاد می کنیم برای گرفتن اقامت از طریق کار به مؤسسه حقوقی ملک پور مراجعه کرده و کشور های اروپایی که اخذ اقامت کاری در آن ها راحت تر است را بررسی کنید. امیدواریم توانسته باشیم سؤالات شما در خصوص کار در بلژیک را پاسخ گفته باشیم. در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی می توانید با مشاوران مجرب ما در امر حقوق بین الملل تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید. همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریابید و همچنین با امتیاز دهی ستاره ای به مجموعه ما میزان رضایت خود را بیان کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کار در بلژیک

✅ متقاضیان خارجی کار در بلژیک از چه طریق می توانند ویزای کار دریافت کنند؟

متقاضی باید برای گرفتن ویزای کار بلژیک درخواست اجازه کار دهد. کار در این کشور به صورت job offer می باشد. یعنی کارفرما باید برای متقاضی دعوت نامه شغلی ارسال کند.

✅ چه شغلی در لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک بیشترین نیاز به نیروی کار را دارد؟

کشور بلژیک به خصوص در زمینه فناوری اطلاعات و مهندسی، در حال اشتغال زایی است. از این جهت فناوری اطلاعات و مهندسی بیشترین نیاز به نیروی کار را دارد.

✅ میزان حقوق در بلژیک برای مشاغل مختلف چقدر است؟

حداقل حقوق در بلژیک ۲،۵۷۰ یورو و حداکثر آن ۱۷،۴۰۰ یورو است.

✅ با توجه به نرخ بیکاری بازار کار در بلژیک برای متقاضیان کار چگونه است؟

در آخرین آمار نرخ بیکاری بلژیک 5،50 درصد بوده اما طبق پیش بینی تحلیلگران، انتظار می‌رود نرخ بیکاری در بلژیک به 7 درصد برسد. بنابراین بازار کار در بلژیک برای متقاضیان خارجی در صورت یافتن پیشنهاد کار مناسب است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *