کار در بلغارستان

آنچه در این مقاله میخوانید

  • شرایط عمومی کار در بلغارستان
  • ویزای کار بلغارستان
  • مدارک مورد نیاز کار در بلغارستان
  • نرخ بیکاری در بلغارستان
  • مشاغل مورد نیاز 2020 بلغارستان
  • میزان حقوق کار در بلغارستان
  • نحوه کاریابی در بلغارستان
  • مؤسسات کاریابی در بلغارستان
  • بررسی ویزای همراه بلغارستان
  • اخذ اقامت و تابعیت از طریق کار در بلغارستان
  • سخن پایانی
✅ کار در بلغارستان ✅ ویزای کاری بلغارستان ✅نکات مهم در رابطه با مهاجرت از طریق کار به بلغارستان توسط کارشناسان موسسه حقوقی ملک پور  در این بحث مورد بررسی علمی قرار گرفت.

کار در بلغارستان و مقدمه ای بر آن

کار در بلغارستان ، ویزای کاری بلغارستان، کاریابی در بلغارستان، درآمد متوسط در بلغارستان، نرخ بیکاری بلغارستان، ساعت کاری در بلغارستان و نکات مهم در رابطه با مهاجرت از طریق ویزای کاری به بلغارستان را در این بحث مورد بررسی علمی قرار خواهیم داد. کار یابی در بلغارستان به چه صورت است ؟ نحوه کاریابی در بلغارستان  چگونه است ؟ حداقل درآمد دراین ‌کشور چه میزان است؟ چه کارهایی در بلغارستان بیشترین درخواست را دارند ؟ در ادامه این مقاله به این گونه سوالات و نکات مهم درباره  کار در بلغارستان می پردازیم. بلغارستان کشوری است در جنوب شرقی اروپا و در حال حاضر سیستم اقتصادی این کشور بر پایه کشاورزی است و صنعت در آن جای به خصوصی ندارد و بیشتر بر پایه صادرات کشاورزی و مواد خام صنعتی و ‌معدنی استوار است. وب سایت های رسمی موسسه حقوقی ملک پور در فضای مجازی می توانند منابع معتبری برای راهنمایی شما در امر مهاجرت کاری به کشور های مختلف باشند. همچنین شما می توانید با تماس تلفنی با این مؤسسه، مشاوره رایگان در مورد کار در بلغارستان و شرایط ویزای کاری این کشور دریافت نمایید

شرایط عمومی کار در بلغارستان:

بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان، در جنوب شرقی اروپا واقع شده است و پایتخت این کشور شهر صوفیه است. تراکم جمعیت این کشور 7,36 میلیون نفر است که دارای مساحت تقریبی 110,994 کیلومتر مربع است و چهاردهمین کشور بزرگ اروپا قلمداد می شود. زبان رسمی این کشور بلغاری و وجه رایج این کشو لِف است. بلغارستان با دارا بودن خاک حاصلخیر اقتصادی استوار بر کشاورزی دارد. مهم ترین صادرات این کشور اسانس گل رز، شراب، پوشاک،آهن و فولاد و دیگر مواد خام صنعتی است که چهارمین صادر کننده شراب در جهان است. از سال 2007  بلغارستان به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. روابط اقتصادی بسیار ویژه بلغارستان با شوروی در سال ۱۹۹۰ باعث مختل شدن  اقتصاد این کشور و کمبود بسیار شدید کالا ها ار جمله نفت شد، تولید صنعتی در این کشور کاهش یافت اما باعث پیشرفت در خصوصی سازی کشاورزی گردید. در ادامه این مقاله با ما در مورد نکات ویزای کار بلغارستان همراه باشید.

خواندن مقالات زیر نیز میتواند برای شما مفید باشد.

اطلاعات بیشتر

ویزای کار در بلغارستان:

بلغارستان کشوری در جنوب شرقی قاره اروپا است که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و صادرات مواد معدنی می باشد. این کشور دروازه صادرات کشاورزی به قاره اروپا محسوب می شود و به عبارتی بهشتی برای کشاورزان محسبوب می گردد. بلغارستان مانند اکثر کشور های اروپای شرقی از یک سیستم سنگین کنترل شده دولتی به اقتصادی بزرگ تبدیل شده است. درحال حاضر بلغارستان وضعیت متمایزی دارد،مالیات کم و نیروی کار ماهر. این سناریو خاص تعداد زیادی از شرکت های خارجی را به منظور کاهش هزینه ها در بلغارستان مستقر می کند. این شرکت ها معمولا در تعدادی از مناطق که نیاز به دانش زبان بلغاری یا زبان دیگری غیر انگلیسی ندارند، کارمند واجد شرایط جذب می کنند. قبل از شروع به کار در بلغارستان ابتدا فرد باید به آژانس ملی استخدام در بلغارستان در خواست خود را ارائه کند، سپس کارفرما باید برای مجوز کار بلغارستان درخواست کارمند خارجی کند و با فرد قرارداد امضا کند. مجوز کار برای کارمندان که مهارت خاص دارند صادر می شود و به مدت یک سال اعتبار دارد که می شود این اعتبار را افزایش داد. بعد از اینکه شما کارفرمای خود را از طریق آژانس استخدام یا خودتان پیدا کردید لازم است چند محدودیت کارفرما رعایت کند

  • دسترسی به بازار کار در صورت عدم نیاز به تابعیت بلغارستان
  • آژانس ملی استخدام به تست تخصص کاری شما نیاز دارد.
  • در 12 ماه گذشته تعداد کل شهروندان غیر اتحادیه اروپا که برای یک کارفرمای محلی کار می کنند، کمتر از 20 درصد از میانگین تعداد افراد استخدام شده باشد.
  • شرایط پیشنهادی کار و دست مزد این کار نسبت به اتباع بلغارستانی برای همان کار کمتر نباشد.
  • به عنوان تبعه خارج از اتحادیه اروپا، دانش و‌مهارت لازم برای انجام کار مورد نظر را دارید.

فایل تصویری استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

فایل صوتی استاد ملک پور در خصوص اصول کار در خارج از کشور

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار بلغارستان:

بعد از قرارداد با کارفرما و یا ارائه درخواست به آژانس ملی استخدام بلغارستان و سپری و تایید شرایط فوق سری مدارکی وجود دارد که کارفرما و یا شرکت بلغاری آن ها را به اداره خدمات استخدام در آژانس ملی استخدام بلغارستان ارائه می دهد. این مرحله بیشتر از سه روز طول نمی کشد. زمانی که آژانس ملی استخدام بلغارستان اسناد و مدارک را تأیید می کند، این مدارک را برای مدیران اجرایی که تصمیم به صدور مجوز کار برای کارمند خارجی میگیرند، ارسال می کند. ویزای کار بلغارستان معمولا ظرف مدت یک ماه صادر می شود و پس از صدور مجوز کارفرما و یا شرکت محلی باید کارمند خود را در اداره استخدام محلی ثبت نام کند.مدارک لازم جهت درخواست اجازه کار در بلغارستان به شرح زیر است :

  • سندی با بیان دلیل درخواست استخدام
  • سه قطعه عکس فرد متقاضی
  • نسخه قانونی از گواهی ثبت شرکت بلغاری
  • اسناد قانونی که تحصیلات، تخصص، مهارت ها، شرایط یا تجربه کارمند را اثبات می کند.
  • قرار داد کار شهروند خارجی
  • سایر اسناد مربوط به موقعیت مورد درخواست شهروند خارجی
  • کپی از گذرنامه معتبر کارمند

نرخ بیکاری در بلغارستان:

نرخ بیکاری یکی از دلایلی است که فرد را مشتاق به مهاجرت کاری به یک کشور میکند و از دلایل بسیار مهم برای پیدا کردن کار است. هرچه نرخ بیکاری در یک کشور کمتر باشد، پیدا کردن کار در آن آسان تر بوده و استخدام کردن فرد خارجی در آن بیشتر است. به همین دلیل قبل از مهاجرت کاری باید باید نرخ بیکاری کشور مورد نظر را مورد بررسی قرار داد و سپس برای پیدا کردن کار و درخواست اجازه کار در آن کشور اقدام نمود. در طی ده سال گذشته در بلغارستان این نرخ افت و خیز های به خصوصی را تجربه کرده است به طوری که در سال 2013 این کشور نرخ بیکاری بالای 12.94 درصدی را تجربه کرده است و در سال 2020 این نرخ به 5.9 درصدی رسیده است. نرخ بیکاری بلغارستان از متوسط اروپا که 6.9 درصد می باشد کمتر است. بیشترین نرخ بیکاری این کشور در سال 2001 و با نرخ بیشتر از 21 درصد بوده است. در زیر نمودار مربوط به نرخ بیکاری بلغارستان از سال 2010 تا کنون را مشاهده می فرمایید :

مشاغل مورد نیاز 2020 بلغارستان:

بلغارستان کشوری است با نرخ بیکاری کم و از طرف دیگر تلاش برای افزایش صنعت در این کشور در جریان است به همین دلیل نیروی متخصص در این کشور پایین می باشد و کارفرما ها و شرکت های محلی برای تکمیل کادر تخصصی و ماهر خود مجاب به استفاده از کارگران خارجی می باشند. این روزه به دلیل پیشرفت صنعت، کارگران ماهر مورد استقبال کارفرمایان قرار دارند و رتبه درخواست متخصصین کامپیوتر، دکتر ها و مهندسین افت داشته است. در جدول زیر چند نمونه از مشاغل مور نیاز در بلغارستان را ذکر می کنیم :

مشاغل مورد نیاز 2020 بلغارستان
کارگران ماهر
متخصصین ICT
متخصصین نرم افزار
معلمان
متخصصین سلامت
پرستار
دکتر
متصدی آزمایشگاه
مهندسین
خدمات اداری

ساعت کاری معمولی در این کشور به صورت هفتگی 40  ساعت می باشد که به صورت 8 ساعت در روز و در 5 روز کاری سپری می گردد و شروع کاری بین ساعت 8-9 صبح می باشد. اضافه کاری در این کشور طبق درخواست می تواند تا 10 ساعت در روز باشد ولی بیشتر از آن مجاز نیست. شیف کاری در شب به صورت 35 ساعت در هفته یا 7 ساعت کاری می باشد که از 10 شب شروع می شود و تا 6 صبح روز بعد ادامه دارد. بلغارستان به جز تعطیلات سال جدید، هشت روز تعطیلات رسمی دارند.

میزان حقوق برای کار در بلغارستان:

میزان حقوق در کشور و سطح درآمد متوسط و کمترین درآمد در یک کشور از اهمیت بسیار بالایی در انتخاب مقصد مورد نظر برای مهاجرت دارد به گونه ای که هرچه سطح درآمد بیشتر باشد، رفاه برای کارگران بالاتر است و مقصد مناسبی برای دریافت اجازه کار و اقامت است. بلغارستان به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا مزایای مناسبی دارد مانند کمترین میزان مالیات در قاره اروپا. متوسط حقوق در بلغارستان به میزان قابل توجهی بالا تر از حداقل دست مزد است، اما هنوز هم میزان آن کم است. به گونه ای که متوسط دست مزد در صوفیه حدودا 600 یورو در ماه می باشد. هزینه زندگی در این شهر به نسبت پایین می باشد و می توان با  250 یورو در ماه یک آپارتمان اجاره کرد. کمترین درآمد در بلغارستان 611 BGN یا 311 یورو می باشد. سطح سواد، نوع کار، میزان سابقه کار و حرفه در افزایش درآمد تاثیر چشم گیری دارد. در جدول زیر کارها با بیشترین درآمد ذکر شده است :

عنوان شغلی متوسط درآمد (GBN) هزار
جراح و پزشکان 6 -19
قاضی 5-19
وکلا 4-13
مدیر بانک 3-12
مدیر عامل 3-11
مدیران ارشد مالی 3-10
دندان پزشک 3-10
استادان دانشگاه 2-9
خلبانان 2-7
مدیران بازاریابی 2-6

نحوه کاریابی در بلغارستان:

اگر شما برای کار به بلغارستان می خواید مهاجرت کنید باید اجازه کار بلغارستان را داشته باشید. دریافت این اجازه کار در بلغارستان به نسبت آسان است و به صورت معمول کارفرما کار آن را انجام می دهد. زمینه اصلی برای صدور مجوز کار در بلغارستان قرارداد کاری است که توسط کارفرما و فرد درخواست کننده کار باید امضا گردد. به همین منظور برای افرادی که خارج از بلغارستان هستند و به دنبال کار در این کشور می گردند وب سایت هایی تعبیه شده است که می توان با ارائه رزومه خود به آن ها کار مورد نظر خود را پیدا کرد و این وب سایت ها پل ارتباطی بین  فرد متقاضی کار و کارفرما می باشند. بعد از مذاکره و صحبت درباره کار مورد نظر و همچنین انجام تست های تخصصی درباره کار می توان قرار داد امضا کرد و درخواست اجازه کار بلغارستان را دریافت نمود. در جدول زیر چند نمونه از وب سایت های مورد استفاده برای کاریابی در بلغارستان را ذکر می کنیم :

  • Zaplata.bg
  • Rabota.bg
  • Jooble.org
  • Papgal.bg
  • Bntnews.bg
  • Karieri.bg
  • Job Tiger.bg

مؤسسات کاریابی در بلغارستان:

از مزیت های کار در بلغارستان ثبات و تعادل زندگی و همچنین کم بودن هزینه زندگی در این کشور است. افراد در این کشور می توانند به چند طریق کار مورد نظر خود را پیدا کرده و با کارفرما قرارداد بیندند. وب سایت هایی که در بالا معرفی کردیم برای افرادی که خارج از بلغارستان هستند و قصد پیدا کردن کار در بلغارستان را دارند بهترین گزینه می باشند، در طرفی دیگر مؤسسه های کاریابی در این کشور وجود دارند که می توان با ارسال رزومه خود برای شما کار مورد نظر را پیدا کنند و اگر در بلغارستان باشد و از کار قبلی خود انصراف دهید، می توانید با مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی شرایط و رزومه خود را ارائه داده تا کار مورد نظر شما یافت گردد. چند نمونه از شرکت های معروف کاریابی در بلغارستان را در زیر مشاهده می کنید :

موسسات کاریابی در  بلغارستان
Arsis Global HR Consulting
Balkaninvest
Boyden Bulgaria
Bulgarian Headhunters
Combo Consult
Evropa Konsult
Hrs Bulgaria
Insea Consult
Nexu Me Ltd

بررسی ویزای همراه در بلغارستان:

فرد متقاضی ویزای کار در بلغارستان هنگام ارائه درخواست خود مبنی بر گرفتن اجازه کار در بلغارستان اگر قصد دارد همسر و فرزندان زیر 21 سال  را همراه خود به بلغارستان بیاورد باید در درخواست خود ذکر نماید تا به طور معمول کار پردازش آن ها سریعتر و به صورت رایگان انجام گیرد. ولی اگر در این درخواست اشتباه صورت گیرد ممکن است ویزای اشتباهی برای آن ها صادر گردد و و متقاضی متحمل پرداخت هزینه های بیشتر خواهد بود. متقاضیانی که عضو اتحادیه اروپا هستند روش متفاوت و راحت تری را نسبت به افراد خارج از اتحادیه اروپا سپری می کنند و حتما باید مدارکی از قبیل گذرنامه معتبر جهت احراز هویت، سند ازدواج و اثبات اینکه فرد متقاضی ویزای همراه قصد اقامت در و زندگی در بلغارستان را دارد را دارا باشند . مدارک لازم جهت ارائه به اداره مهاجرت بلغارستان برای ویزای همراه :

  • گذرنامه معتبر
  • اثبات روابط خانوادگی
  • سند ازدواج
  • اثبات سند وابستگی فرزندان به والدین برای فرزندان زیر ۱۸ سال
  • مدارک پزشکی مورد نیاز

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در بلغارستان:

اجازه کار در بلغارستان یکی از محبوب ترین و رایج ترین ویزا ها برای اقامت در این کشور است که برای ویزای اقامت طولانی مدت و دائم به آن ویزای نوع D می‌گویند.که برای کارگران خارجی که در بلغارستان فعالیت کاری دارند صادر می شود. این ویزا اجازه اقامت بین 6-12 ماه را به افراد می دهد و می توان تا مدت پنج سال آن را تمدید کرد. برای دریافت اقامت دائم و یا تابعیت کشور بلغارستان فرد باید به مدت بیشتر از پنج سال در این کشور اقامت مداوم داشته باشد و بعد از آن درخواست خود را برای گرفتن پاسپورت و تابعیت بلغارستان اعمال کند. در طول این پنج سال فرد نباید هیچ گونه سابقه کیفری در این کشور داشته باشد.

کار در بلغارستان و سخن پایانی:

کار در بلغارستان ، ویزای کاری بلغارستان، نرخ بیکاری در بلغارستان، متوسط درآمد و ساعت کاری در این کشور را مورد بررسی قرار دادیم. بلغارستان به دلیل داشتن خاک حاصلخیز محل بسیار مناسبی برای کشاورزی است و صادرات این کشور بر پایه کشاورزی و مواد معدنی است. در این کشور صنعت به نوعی نو پا محسوب می شود و به دلیل کمبود نیروی کار ماهر در این کشور بازار خوبی برای افراد خارجی محسوب می شود و با نرخ پایین بیکاری محل مناسبی برای پیدا کردن کار است، اما در سویی دیگر درآمد و متوسط دست مزد پایین تر از حد معمول بسیاری از کشور های اروپا و آمریکای شمالی است. با مطالعه بیشتر بر روی مقالات وب سایت رسمی موسسه حقوقی ملک پور و همچنین با برقراری تماس تلفنی و میتوانید مشاوره رایگان در خصوص کار در بلغارستان و سایر کشور ها دریافت نمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص کار در بلغارستان، میتوانید با مطرح کردن سوال خود در پایین همین صفحه در سریع ترین زمان ممکن پاسخ سوال خود را دریافت نمایید. در صورت علاقه به این مقاله و مقاله های دیگر این موسسه، با دادن امتیاز پنج ستاره ما را در نوشتن این گونه مقالات تشویق نمایید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کار در بلغارستان

قبل از شروع به کار متقاضی در بلغارستان چه مراحلی باید طی شود؟

قبل از شروع به کار ابتدا فرد باید به آژانس ملی استخدام در بلغارستان در خواست خود را ارائه کرده، سپس کارفرما باید برای مجوز کار بلغارستان درخواست کارمند خارجی کرذه و با فرد قرارداد امضا کند.

متوسط درآمد شغل ها در بلغارستان چه میزان است؟

متوسط دست مزد در صوفیه حدودا 600 یورو در ماه می باشد.

وضعیت ویزای همراه برای متقاضی کار در بلغارستان چگونه است؟

متقاضی می تواند هم زمان برای همسر و فرزندان زیر 21 سال نیز درخواست خود را ارائه دهد.

ویزای کار بلغارستان چه نوع ویزایی است و برای چه مدت صادر می شود؟

ویزای نوع D است که این ویزا اجازه اقامت بین 6-12 ماه را به افراد می دهد و می توان تا مدت پنج سال آن را تمدید کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *